Η Υπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Φρόσω Κιάου, παραχώρησε σήμερα, Τετάρτη 6 Ιουνίου 2012, συνέντευξη Τύπου.
Στο πλαίσιο της συνέντευξης, η Υπουργός αναφέρθηκε σε όλα τα θέματα που αφορούν στη διεξαγωγή των Πανελλαδικών Εξετάσεων, στην προετοιμασία ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς καθώς και στα μείζονα θεσμικά και οικονομικά ζητήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευση.
Ακολουθούν αποσπάσματα από τη συνέντευξη:
Για το μάθημα της Φυσικής (Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης), το ρόλο του Υπουργείου Παιδείας και την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων
Δεν εμφανίστηκα στα ΜΜΕ διότι έκρινα ότι θα ενέτεινα την αγωνία, την ανησυχία των παιδιών και των γονέων τους. Δεύτερον: Αυτή την εποχή, η δουλειά στο Υπουργείο δεν είναι μόνον οι Πανελλαδικές. Ο Ιούνιος είναι ένας μήνας κεντρικού σχεδιασμού των θεμάτων που άπτονται της καλής λειτουργίας όλων των βαθμίδων της Εκπαίδευσης από την ερχόμενη χρονιά 2012 – 2013. Τρίτον και εξίσου σημαντικό: Ως γυναίκα δημοσιογράφου γνωρίζω τον Κώδικα δεοντολογίας των δημοσιογράφων και δεν θέλω να εμφανιστώ ότι κάνω διάκριση μεταξύ των Media και των συναδέλφων.
Σε ό,τι αφορά την Επιτροπή: Η πρώτη απόφασή της ήταν -όπως αποδείχθηκε εκ των υστέρων- ασφαλώς βεβιασμένη. Το δε θέμα, είχε μια ελλιπή διατύπωση. Αυτά είναι δεδομένα και δεν αμφισβητούνται. Παράλληλα, όμως, με εκείνη την Οδηγία, που έλεγε ότι το ερώτημα ακυρώνεται και αναβαθμολογείται, ετέθη η απαρέγκλιτη εντολή «Μην αρχίζετε τη βαθμολόγηση, περιμένετε τη δοκιμαστική βαθμολογία για τα οριστικά αποτελέσματα».
Είναι προφανές ότι η απόφαση ελήφθη βεβιασμένα και αν θέλετε υπό την πίεση ίσως της σκληρής δήλωσης της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών, που απεδείχθη ότι δεν ήταν ορθή και ελήφθη υπό πίεση. Και η Κεντρική Εξεταστική Επιτροπή μπορεί να βρεθεί υπό πίεση. Όμως, δεν έβλαψε τα παιδιά αυτή η απόφαση διότι είπαν «Περιμένετε τη βαθμολόγηση» για να έχουν επαφή με αυτούς που θα βαθμολογήσουν δειγματοληπτικά και να δουν τα πορίσματα. Μεσολαβούσε Σαββατοκύριακο. Κατά το Σαββατοκύριακο αυτό, έλαβα τα μηνύματα από κάθε μεριά της Ελλάδας (από γονείς, εκπαιδευτικούς, παιδιά). Τα έλαβε και η Κεντρική Επιτροπή και οι βαθμολογητές. Κι έτσι, μετά τη δοκιμαστική βαθμολογία, τη Δευτέρα πλέον, ελήφθη η απόφαση.
Το Γ4 θέμα ήταν δύσκολο. Ήταν αυτό που λένε «το θέμα κρίσεως και διαβάθμισης». Αδικούσε η πρώτη απόφαση της Επιτροπής τους καλούς εκείνους μαθητές, οι οποίοι μπόρεσαν -και δεν ήταν από ό,τι φαίνεται λίγοι- και το έλυσαν. Επομένως, η τελική απόφαση δεν αδίκησε τα παιδιά, αποκατέστησε την τάξη και τα πράγματα και σημειώνω εδώ ότι η Κεντρική Εξεταστική Επιτροπή και ειδικότερα οι εισηγητές του θέματος της Φυσικής, ήταν οι ίδιοι και τα προηγούμενα χρόνια.
Εγώ είχα συνεχώς επικοινωνία με την Επιτροπή. Η λέξη «διαβούλευση» είναι μια γενικότερη έννοια, δεν την ασπάζομαι διότι μπορεί να παρερμηνευτεί ως επέμβαση στο έργο της Επιτροπής.
Οι βαθμολογητές πάντα γνωρίζουν και έχουν την Οδηγία ότι όλες οι επιστημονικά τεκμηριωμένες λύσεις ή μέθοδοι λύσεων αξιολογούνται θετικά. Τα παιδιά δεν αδικούνται. Αυτό τηρείται σε όλα τα μαθήματα. Για όσους δεν έλυσαν το Γ4, εφόσον το ξεκίνησαν και μπορούν και έχουν ένα σωστό προσανατολισμό, βαθμολογούνται βάσει αυτής της Οδηγίας.
Για την προετοιμασία και τη διεξαγωγή των Πανελλαδικών
Ήρθα στο Υπουργείο τρεις μέρες πριν από την έναρξη των εξετάσεων. Οι εξετάσεις έπεσαν δυστυχώς στην προεκλογική περίοδο. Αυτό έδωσε μια παραπανήσια ένταση στις πανελλαδικές. Η προεκλογική περίοδος πυροδότησε προφανώς και δυστυχώς κάποιες πολιτικές σκοπιμότητες, που δεν έπρεπε να θίξουν τις πανελλαδικές εξετάσεις, έναν θεσμό που είναι αξιόπιστος ακριβώς γι' αυτό. Δεν έχει σημειωθεί και δεν πρέπει ποτέ να σημειωθεί πολιτική παρέμβαση. Αυτό ήταν το πρώτο και το κύριο μέλημά μου και πιστεύω ότι το διαφύλαξα.
Βρήκαμε ένα πρόγραμμα το οποίο, για πρώτη φορά, ήταν τόσο συμπιεσμένο. Η προηγούμενη πολιτική ηγεσία έκρινε ότι οι εξετάσεις έπρεπε να αρχίσουν μια εβδομάδα αργότερα. Εμείς έπρεπε, τώρα, μέσα σε αυτό το σφικτό πρόγραμμα να συμπιέσουμε τις εκλογές. Ήταν δύσκολο, οι Υπηρεσίες το κατάφεραν και ολοκληρώθηκε ένα μεγάλο κομμάτι απρόσκοπτα. Θα συνεχιστεί και το άλλο απρόσκοπτα.
Πριν ξεκινήσουν οι εξετάσεις, ξέρετε ότι ήρθε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός στο Υπουργείο. Δόθηκε η γενική κατεύθυνση προς την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων την οποία και μπορούσαμε να δώσουμε: Θέματα σαφή και θέματα διαβάθμισης.
Ο εξεταστικός μηχανισμός τον οποίο οφείλει να έχει το Υπουργείο έτοιμο, λειτούργησε. Η συνεργασία Κεντρικής Επιτροπής και βαθμολογητών επίσης λειτούργησε. Το Γ4 θέμα ήταν ένα από τα 3.200 ερωτήματα που μπήκαν και θα μπουν ως την ολοκλήρωση των εξετάσεων. Δεν συνέβη για πρώτη φορά η εμπλοκή η οποία σημειώθηκε στο Γ4 και ανέβηκε όπως ανέβηκε, εγώ πιστεύω λόγω του κλίματος του προεκλογικού που συνόδευε τις εξετάσεις.
Την πρώτη μέρα των εξετάσεων μου μεταφέρθηκε ότι κάποιο πρόβλημα υπάρχει στα τετράδια. Πριν από την έναρξη της εξέτασης, μέσα σε δέκα λεπτά, το θέμα είχε αντιμετωπιστεί. Βέβαια η αρμόδια υπηρεσία, που έκανε τη διαπραγμάτευση, βρίσκεται σε έρευνα ώστε να διαπιστωθεί αν τυχόν κάτι δεν πήγε καλά. Ήταν πάντως οριακές οι ημερομηνίες.
Σήμερα που ο κύριος όγκος των εξετάσεων ολοκληρώθηκε, ο απολογισμός μας είναι καλός. Τα κέντρα λειτούργησαν, η βαθμολόγηση προχωρά απρόσκοπτα, οι διευκρινίσεις που ζητήθηκαν ήταν επουσιώδεις.
Για την Κεντρική επιτροπή Εξετάσεων
Βρήκα την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων συγκροτημένη από τον προκάτοχό μου. Δεν ήταν δυνατό να παρέμβω καθ’ οιονδήποτε τρόπο στη σύνθεση και στη συγκρότησή της κατά τη διάρκεια των εξετάσεων. Αυτό θα προκαλούσε τεράστια αναστάτωση.
Η Επιτροπή είναι μια οιονεί αυτόνομη Επιτροπή μέσα στο Υπουργείο. Είναι υπεύθυνη για την επιλογή των θεμάτων, τις οδηγίες προς τους βαθμολογητές και παραμένει στη θέση της για διευκρινίσεις μέχρι την ολοκλήρωση της βαθμολογίας. Το Υπουργείο είναι εκεί για να της προσφέρει τη βοήθειά του σε όλα τα επίπεδα και όταν του ζητείται. Τη σέβεται, επικοινωνεί μαζί της, αλλά δεν παρεμβαίνει στο έργο της διότι απαγορεύεται και πολιτικά και νομικά.
Ο νόμος είτε υπάρχει είτε δεν υπάρχει. Η αρχή της νομιμότητας είναι σεβαστή και πρέπει να είναι, ειδικότερα από τη Διοίκηση και την Κυβέρνηση. Η ελαστικότητα του νόμου είναι μια επικίνδυνη έννοια, η οποία μπορεί να σημαίνει και μη εφαρμογή του νόμου και, αν θέλετε, ένα για το οποίο κατηγορούμεθα, ως κοινωνία και πολίτες, είναι ότι στην Ελλάδα υπάρχουν νόμοι και δεν τους εφαρμόζουμε. Αυτή είναι η απάντησή μου ως προς την ελαστικότητα και την αδυναμία μου να αντιληφθώ την ελαστικότητα του νόμου και συνακόλουθα τη δυνατότητα της νομικής παρέμβασής μου, στο έργο της Επιτροπής Εξετάσεων.
Για τα θέματα των πανελλαδικών
Συμμερίζομαι απολύτως τον προβληματισμό ότι, όταν είναι τόσο δύσκολα τα θέματα, αναγκαστικά οι γονείς προσανατολίζονται στην υποστήριξη των παιδιών τους που δεν είναι δωρεάν. Βέβαια, οι πανελλαδικές είναι ένας διαγωνισμός. Είτε κανείς είναι κάτω από τη βάση είτε πάνω από τη βάση, εφόσον είναι καλύτερος από τους άλλους, θα μπει. Ο αριθμός των εισακτέων έχει ανακοινωθεί.
Πάντως, σε ό,τι αφορά το θέμα της δυσκολίας των φετινών θεμάτων, θα ήθελα να επισημάνω ότι τα τελευταία τέσσερα χρόνια η αποτυχία σε Φυσική και Μαθηματικά κινήθηκε περίπου στα ίδια επίπεδα (70% με 80%).
Για τα μηχανογραφικά
Η συμπλήρωση των μηχανογραφικών, που γίνεται ηλεκτρονικά, αρχίζει από 18/6/2012, δηλαδή, μία μέρα μετά τις εκλογές και θα λήξει 5/7/2012. Άρα, αφού θα βγουν στο τέλος Ιουνίου οι βαθμοί, τα παιδιά θα έχουν το πενθήμερο μέχρι 5/7 να σταθμίσουν και να οριστικοποιήσουν τις επιλογές τους.
Για τα βιβλία της ερχόμενης σχολικής χρονιάς
Το 60% των βιβλίων των Λυκείων και των Γυμνασίων θα παραδοθούν στις 30/6/2012 και τα βιβλία του Δημοτικού και των ΕΠΑΛ, που είναι το 40% των βιβλίων, θα παραδοθούν έως 10/8/2012. Το 40% βρίσκεται προς έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
Παρακολουθώ αυτό το θέμα γιατί έχω αγωνία, παρακολουθώ τους διαγωνισμούς συσκευασίας και διανομής που τρέχουν επίσης. Έχουν δρομολογηθεί όλα αυτά από την προηγούμενη ηγεσία και εγώ τα παρακολουθώ ώστε να αντιμετωπίσω τυχόν δυσλειτουργίες.
Για τις υπηρεσιακές μεταβολές
Με εξαίρεση -που ζητήσαμε πιεστικά από την πρώτη μέρα- έχουμε αρχίσει τη διαδικασία αποσπάσεων, μεταθέσεων έτσι ώστε η εικόνα των αναγκών εγκαίρως να δοθεί στην Υπηρεσία και τον Ιούλιο να προχωρήσουν σε τυχόν διορισμούς.
Για τους νέους κλάδους στην πρωτοβάθμια
Από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία ορθώς είχαν ιδρυθεί κλάδοι στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση -Μουσικής, Αγγλικών, Γερμανικών, Γαλλικών, Εικαστικών- με το πέρασμα των αντίστοιχων ειδικοτήτων από τη Δευτεροβάθμια.
Υπήρχε όμως ένα νομικό ζήτημα. Το λύσαμε γιατί η αγωνία είναι, αφού προβλέφθηκε από τους προηγούμενους -δικαίως και ορθώς- τα Δημοτικά σχολεία να εμπλουτιστούν με αυτά τα μαθήματα, να το καταστήσουμε και δυνατό από το 2012 – 2013, από το Σεπτέμβρη.
Για τα σχολεία εξωτερικού
Είναι πάρα πολύ δύσκολα τα πράγματα. Εκεί είχαν αφεθεί. Με βομβάρδισαν από την πρώτη μέρα γονείς και εκπαιδευτικοί. Μίλησα και με τους συντονιστές και τους ζήτησα να καταγράψουν τις ανάγκες τους για να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε στο πλαίσιο του νέου νόμου.
Αυτός ο νόμος άλλαξε το τοπίο στα σχολεία του εξωτερικού και χρειαζόταν μια έγκαιρη προετοιμασία από το Γενάρη του ’12 που δυστυχώς δεν είχε γίνει. Το διαχειρίζομαι τώρα και εύχομαι να έχει καρπούς.
Για τα ΑΕΙ
Η θητεία των οργάνων διοίκησης λήγει στις 30/8. Η χρηματοδότηση στις 30/6. Τα δυο θέματα είναι αλληλένδετα όμως ως υπηρεσιακή αναγκαστικά εκτιμώ ότι πρέπει να ρίξω το φως και το βλέμμα μου πρωτίστως στη χρηματοδότηση.
Δεν είναι μόνο ότι δεν θα πληρώνουν το νερό, το τηλέφωνο, το φως και τα αναλώσιμα. Υπάρχουν Πανεπιστήμια -τα μεγάλα- που συντηρούν με τα λεφτά αυτά Φοιτητικές Εστίες και Φοιτητικές Λέσχες. Εάν σταματήσει η χρηματοδότηση αντιλαμβάνεστε σε συνθήκες οικονομικής κρίσης τι μπορούμε να αντιμετωπίσουμε.
Για να υπάρξει χρηματοδότηση από 1/7 θα πρέπει να υπάρξει νομοθετική τροποποίηση. Η νομοθετική αυτή τροποποίηση θα γίνει από την Κυβέρνηση που θα έρθει μετά τις 17. Ωστόσο, νομικά θα μπορούσε, ίσως για τον Ιούλιο, να γίνει από εμάς, από την Κυβέρνηση Πικραμένου, από την Υπηρεσιακή.
Η εισήγησή μου είναι να ξεμπλοκαριστεί το θέμα της χρηματοδότησης μέχρι να έρθει η επόμενη κυβέρνηση, η οποία θα αποφασίσει για την οριστική χρηματοδότηση και αν θέλετε και για το θέμα της λήξης της θητείας (30/8) των οργάνων διοίκησης των πανεπιστημίων.
Αυτό δεν θα αποφασιστεί πιστεύω από την υπηρεσιακή. Είναι θέμα πολιτικό και πρέπει να το αποφασίσει η επόμενη εκλεγμένη Κυβέρνηση των Ελλήνων.
Για τη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους σχετικά με το μισθολογικό των ιδιωτικών εκπαιδευτικών
Δυο μέρες πριν από τις εκλογές, εστάλη από το Υπουργείο, από τον προκάτοχό μου, μια γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους χωρίς να συνοδεύεται, κατά τα ειωθότα, από μια ερμηνευτική εγκύκλιο, εγκύκλιο εφαρμογής. Αυτοί που καλούνται να την εφαρμόσουν, δεν είναι δικηγόροι, δεν είναι νομικοί, είναι εκπαιδευτικοί, είναι υπηρεσιακοί.
Προκειμένου να μην υπάρξει αναστάτωση -άλλωστε ένας μήνας είναι αυτός, δέκα μέρες είναι αυτές ακόμη-ζήτησα να τα πράγματα μείνουν ως έχουν μέχρι την εκλογή της καινούργιας Κυβέρνησης, η οποία και θα συντάξει την ερμηνευτική εγκύκλιο που απαιτείται προς εφαρμογή της γνωμοδότησης. Δεν αμφισβητήθηκε ούτε η γνωμοδότηση ούτε το δεκτόν από τον προκάτοχό μου.
Για την επιστολή στον Γκύντερ Γκρας.
Σε κάποια δημοσιεύματα, η απειρία μου συνδέθηκε με το γράμμα προς τον Γκύντερ Γκρας. Το γράμμα προς τον Γκύντερ Γκρας έλαβα την εντολή από την Κυβέρνηση να το αποστείλω. Δεν ήταν δική μου πρωτοβουλία. Είναι μια πολιτική πράξη και δήλωση της ίδιας της Κυβέρνησης, του Παναγιώτη Πικραμμένου. Εστάλη και προς τους άλλους Νομπελίστες. Εγώ απλώς, ως Υπουργός των νέων της Ελλάδας κατ’ εντολή την έστειλα και πιστεύω ότι έτσι έπρεπε να γίνει.
Για την αυτοκτονία μαθήτριας
Είναι επιτακτική ανάγκη οι περιφέρειες, τα σχολεία να στελεχωθούν με παιδοψυχολόγους. Υπάρχουν κάποια παιδιά που είναι ευάλωτα. Είναι ανύπαρκτο το κομμάτι της ψυχολογικής υποστήριξης παιδιών και γονέων. Εγώ θα το εισηγηθώ. Είναι τόσο σοβαρό θέμα η ψυχική προστασία των παιδιών μας.
Για το ενδεχόμενο παραμονής στο Υπουργείο
Καταρχήν, ποιός να μου ζητήσει να παραμείνω; Ύστερα… πρέπει να συζητήσω με το μαξιλάρι μου, όπως έλεγε ο Χαρίλαος Φλωράκης κάποτε, διότι οι δυνάμεις έχουν συνάρτηση και με την ηλικία.